Zaterdag 17 oktober 2009

Vandaag is James precies 19 weken oud, het gaat heel erg snel, maar het is ook prachtig om hem te zien groeien! Vandaag hadden we voor het eerst puppycursus op zaterdagochtend. We zitten nu in een grotere groep, met twee trainers, zodat iedere hond voldoende aandacht krijgt. De honden trainen uiteindelijk voor Sociale Huishond, maar we bouwen de oefeningen spelenderwijs op en doen het allemaal in kleine stapjes. Vandaag bestond de groep uit een Golden Retriever van 6 maanden, een kruising van 7 maanden, een West Highland White Terrier van 9 maanden en een American Staffordshire Terrier van 10 maanden. James was dus verreweg de jongste. Eerst een tijdje geoefend met aandacht en netjes naast lopen. Sommige stukjes gingen erg goed, maar James had vooral aandacht voor alle luchtjes op het grasveld (waar normaal geiten, schapen en paarden lopen). Iets teveel prikkels dus voor meneer, zelfs Rodiworst kon hem niet overtuigen om langere tijd op mij te letten. Daarna voor het eerst getraind op het komen op bevel, aan de lange lijn, want er trainde aan de andere kant van het veld een Rottweiler in zijn eentje, die niet met andere honden overweg kan. James moest zitten, terwijl de trainer hem vasthield. Na een meter of tien moest ik hem roepen, en James kwam netjes, in een rechte lijn naar mij toe. Hij ging uit zichzelf al voor mij zitten, dus dat was prima. We trainen erop dat we de honden onderlangs kunnen aanlijnen, en ook dat ging prima. Tussendoor kregen we nog een flinke bui over ons heen, maar James sloeg zich er goed doorheen. Beide waren we wel drijfnat. Na het flinke trainen nog even tijd voor een apporteerspelletje, en James haalde netjes zijn speeltje op, dat verstopt lag tussen wat paaltjes. Hij neemt het ook zelf mee terug en legde het in mijn hand, dus daarvoor werd hij beloond met spelen. Volgende week hebben we een weekje vrij, dus zal ik zelf met James lekker doortrainen.

No comments:

Post a Comment