Maandag 5 oktober 2009

Vanochtend met James naar het Oostpolderpark gereden. Het was een beetje regenachtig, maar dat is voor James geen enkel probleem. Hij heeft natuurlijk een lekkere dikke vacht en lijkt zich van regen niets aan te trekken. Een eindje gewandeld en toen nog wat gespeeld op het grote veld. Het hoge gras was ook nat, dus dat vond James geweldig en hij rende dan ook flink wat rond. ’s Avonds weer naar de puppycursus. Er zat een nieuwe hond bij ons in de groep, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever van al tien maanden. Deze en de Amstaff komen beiden van een andere hondenschool. Wij trainen in onze puppygroep nu al de oefeningen van Sociale Huishond. In april hebben we examen, dus we hebben nog even de tijd. Alles gaat wel spelenderwijs, wat het erg leuk maakt. Als eerste hebben we geoefend met het wandelen zonder trekken. Zo goed als het thuis gaat, zo slecht ging het gisteren op de cursus. Totaal geen aandacht en alleen maar snuffelen. Dus eerst maar eens begonnen met wat aandachtsoefeningetjes, en daarna ging het al iets beter. James wilde wel graag spelen en had daardoor vaker oog voor de andere honden dan voor mij. Ik moet dus zorgen dat ik echt leuker ben dan de omgeving. Daarna geoefend met zit en af, waarbij we nu een rondje om de hond moeten lopen, terwijl deze blijft liggen. Dat deed James dan weer wel erg goed, hij snapt dat goed en vindt het leuk om te doen. Het ging zelfs zo goed, dat ik de oefening mocht uitbreiden. James moest af gaan naast mijn linkerbeen, waarna ik de riem losliet en twee meter wegliep. Ik bleef daar dan staan met mijn schouder naar hem gericht en na een paar seconden mocht ik weer teruglopen, met een boogje, om vervolgens weer naast James te gaan staan. Al die tijd moest hij blijven liggen en hij deed het fantastisch! Een keertje kwam er een losse hond langs gerent en daar ging hij wel op af, maar voor het overgrote deel deed hij het erg goed. Daarna was het tijd voor een spelletje, en moesten we de hond gek maken op het speeltouw. Dat is voor James geen probleem, want spelen is zijn lust en zijn leven. Hij doet niets liever en doet het ook vol overgave! Voor het zoek oefening werden er een stuk of tien pionnen op het veld neergelegd, waarna de trainster het speeltouw van James pakte en er mee achteruit liep. Het speeltje werd neergelegd tussen de pionnen en dan mocht James gaan zoeken. Hij had het zo gevonden en pakte het op. Zodra hij het vast had, moest ik achteruit lopen en was het de bedoeling dat James het speeltje meenam. Dat vond James wel leuk, hij deed het dan ook erg goed. Tijdens de wandeling neem ik ook weleens een speeltje of een plastic flesje mee dat hij dan mag dragen, want dat vind hij prachtig. De tweede keer pakte hij het speeltje nog sneller en dus werd het derde keer moeilijker gemaakt. Het speeltje werd opgevouwen en verstopt in een pion. James had wel door waar het speeltouw lag, maar hij vond het niet zo interessant meer, ik denk omdat het opgevouwen was. In plaats daarvan bedacht hij dat de pion leuker was en ging er snel met een grote pion vandoor. Hij liep snel weg, maar dat grote ding in zijn mond. Het was echt een grappig gezicht, zo’n kleine pup met zo’n grote pion! Dat was meteen het einde van de les, en James was ook echt moe toen we eenmaal thuis waren.

No comments:

Post a Comment