Maandag 12 oktober 2009

Vandaag had ik een drukke dag, dus ’s ochtends maar weer even naar het Oostpolderpark, want dat is lekker in de buurt. James genoot en rende dit keer wel weer over het natte gras en maakte zich lekker vies. Vervolgens vond hij een hele grote tak met heel veel blaadjes eraan en deze heeft hij een hele tijd meegesleept. Geen gezicht, zo’n klein hondje met een tak die minstens twee keer zo lang is als hij! Wel erg grappig, James weet van geen opgeven en moet en zal dat ding meekrijgen. Daarna vond hij een plastic flesje, waar hij een hele tijd mee gelopen heeft. Als hij hem laat vallen om eens ergens te snuffelen, gaat hij altijd terug om het flesje mee te nemen. Handig hoor, zo raak je niets kwijt. Aan het eind van de ronde kwamen we nog een Weimaraner teefje tegen van een jaar oud, dus daar moest mee gespeeld worden. James vond het erg leuk. De Weimaraner was heel rustig en liet alles toe van James. Hij rende rondjes om haar heen, sprong tegen haar op, beet in haar oren en alles vond ze goed. Zelf rende ze ook af en toe met James mee, en beide vonden elkaar echt leuk. Na deze avonturen was James tevreden en is lekker gaan slapen thuis. ’s Avonds hadden we weer puppycursus in Gorinchem. James vind het echt leuk om ernaartoe te gaan, want als we aankomen op het terrein begint hij al te kwispelen. Er stonden een aantal schapen in de wei en James vond ze weer erg interessant. Hij liep heen en weer voor het hek en het liefst had hij ze uit de wei willen hebben. Voor de training begon heeft James nog eventjes gespeeld met Tara, de Tervuerense Herder. Daarna begon de les en James had echt heel veel aandacht voor me. Hij luisterde netjes en keek iedere keer naar mij. Natuurlijk had hij tussendoor wel momenten dat hij druk bezig was met lekkere dingen op het veld te zoeken, maar hij is ook pas 4 maanden. Ook kreeg hij nog een paar keer een wilde bui, waarbij hij keihard rondjes om mij heen rent. We hebben geoefend met aandachtsoefeningen en wandelen zonder trekken. De aandachtsoefening alleen ging heel goed, als ik ‘kijk eens’ zeg, kijkt James naar mij op en blijft kijken naar mijn gezicht. Daarna moesten we met z’n tweeen een meter tegenover elkaar gaan staan, waarbij we om de beurt ‘kijk eens’ moesten zeggen en dan langzaam omhoog en recht vooruit gaan kijken. Het was de bedoeling dat de hond naar je gezicht bleef kijken, ook als jij geen contact met de hond maakt. Degene die tegenover je stond, moest een seintje geven als de hond wegkeek, zodat je dan de hond met een ‘kijk eens’ weer bij de les kon roepen. James deed het keurig en bleef mij aankijken en daarvoor kreeg hij iedere keer een click. Leuk om te doen als je hondje het zo goed doet! Het wandelen zonder trekken ging niet goed, hij had meer aandacht voor de honden die langskwamen op dat moment. Thuis gaat het wel erg goed en blijft James steeds langer naast mij lopen. De af oefening die we daarna oefenden, ging ook netjes, alleen moest ik wel een handgebaar erbij geven. Een rondje om James heen lopen gaat goed, dan blijft hij gewoon liggen. Na al dat harde werk was het tijd voor een spelletje, dit keer een vereenvoudigde versie van de Combispeed uit de Combisport. Ik kreeg James zijn aandacht moeilijk en zo slalommen met z’n tweeen ging dus niet helemaal goed. Daarna nog twee keer geprobeerd, nu met behulp van een koekje. Opeens had ik James zijn aandacht wel helemaal en kon ik zelfs wat harder gaan lopen. Hij bleef netjes naast me en vond het wel leuk dat we wat gingen rennen! Vanaf nu gaan James en ik niet meer op maandagavond trainen, maar verplaatsen we naar de zaterdagochtend. Dat komt mij net iets beter uit. De Aussie Nikki uit onze groep gaat ook mee naar de zaterdag en in die groep zit ook James’ vriendinnetje Xidi, de Border Collie. Dat zal dus wel leuk worden!

No comments:

Post a Comment